روتر بی‌سیم دو بانده دی-لینک مدل DIR-880L

در ماه ژوئن سال 1997 انجمن مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) استاندارد IEEE 802.11-1997 را به عنوان اولین استانداردِ شبکه‌های محلی بی‌سیم منتشر ساختند. این استاندارد در سال 1999 دوباره بازنگری شد و نگارش به روز آمد شده آن تحت عنوان IEEE 802.11-1999 منتشر شد. استاندارد جاری شبکه‌های محلی بی‌سیم یا همان IEEE 802.11 تحت عنوان ISO/IEC 8802-11:1999، توسط سازمان استاندارد سازی بین‌المللی (ISO) و مؤسسه استانداردهای ملی آمریکا (ANSI) پذیرفته شده است. تکمیل این استاندارد در سال 1997، شکل‌گیری و پیدایش شبکه‌سازی محلی بی‌سیم و مبتنی بر استاندارد را به دنبال داشت. استاندارد 1997، پهنای باند 2Mbps را تعریف می‌کند با این ویژگی که در شرایط نامساعد و محیط‌های دارای اغتشاش (نویز) این پهنای باند می‌تواند به مقدار 1Mbps کاهش یابد. روش تلفیق یا مدولاسیون در این پهنای باند روش DSSS است. بر اساس این استاندارد پهنای باند 1Mbps با استفاده از روش مدولاسیون FHSS نیز قابل دستیابی است و در محیط‌های عاری از اغتشاش (نویز) پهنای باند 2Mbps نیز قابل استفاده است. هر دو روش مدولاسیون در محدوده باند رادیویی 2.4GHz عمل می‌کنند.


 معرفی یه قولروتر بی‌سیم دو بانده دی-لینک مدل DIR-880L - D-Link DIR-880L Wireless AC1900 Dual-Band Gigabit Cloud Router 

نصب و راه‌اندازی

نصب و راه‌اندازی این روتر تقریباً مشابه مابقی روترها است و بسیار ساده و آسان است. برای شروع کافی است شما در قسمت آدرس بار مرورگر خود آی‌پی دستگاه را وارد نمایید. بیشتر روترها از آی پی 192.168.1.1 استفاده می‌کنند ولی برای اتصال به این روتر شما باید آی پی 192.168.0.1 را وارد کنید. بعد از وارد کردن این آی پی، مرورگر شما پنجره‌ای مطابق شکل زیر باز خواهد کرد که از شما رمز عبور می‌خواهد. به‌صورت پیش‌فرض شما احتیاجی به وارد کردن رمز ندارید و در این قسمت فقط باید روی گزینه Log In کلیک کنید تا وارد صفحه اصلی تنظیمات این روتر شوید. 





در بالای صفحه شما گزینه‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید که ما از Setting شروع می‌کنیم و آن‌ها را برای شما شرح می‌دهیم. با کلیک بر روی گزینه Setting گزینه‌هایی را مشاهده خواهید کرد که هرکدام برای تنظیمات قسمت مختلفی از روتر هستند. اولین گزینه‌ای که به آن می‌پردازیم تنظیمات شبکه بی‌سیم است که شما می‌توانید با کلیک بر روی گزینه Wireless وارد صفحه تنظیمات شبکه بی‌سیم شوید. در آنجا شما می‌توانید فرکانس 2.4 یا 5 مگاهرتز را فعال یا غیرفعال نمایید. همچنین می‌توانید نام شبکه بی‌سیم و رمز اتصال به شبکه بی‌سیم را هم تغییر دهید.





در سمت راست گزینه Advanced Settings… را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر آن گزینه‌های بیشتری برای تنظیمات نمایان می‌شوند. به‌صورت خلاصه شما در این قسمت می‌توانید نوع امنیت شبکه، استاندارد مورد استفاده، نمایان یا مخفی بودن شبکه را تغییر دهید. همچنین  گزینه آخر (Schedule) مخصوص زمان‌بندی فرکانس مورد نظر می‌باشد. برای مثال شما می‌توانید فرکانس مورد نظر را برای چند ساعت یا هر روزی که بخواهید تنظیم کنید تا فقط در زمان مورد نظر شما، فرکانس فعال یا غیرفعال باشد.





گزینه بعدی Network می‌باشد که شما با انتخاب آن وارد صفحه تنظیمات شبکه می‌شوید. در این قسمت شما می‌توانید IP دستگاه و Subnet Mask را به‌دلخواه تغییر دهید. گزینه بعدی که Management Link است، برای تغییر نام دستگاه برای نمایش در شبکه می‌باشد. همچنین شما با کلیک بر روی گزینه Advanced Settings… می‌توانید مابقی تنظیمات شبکه را مشاهده کنید که در عکس مشخص می‌باشد.






گزینه بعدی Shareport است که برای وصل کردن حافظه جانبی به روتر و به اشتراک گذاشتن اطلاعات داخل حافظه جانبی در شبکه است. هنگامی‌که شما یک حافظه جانبی مانند فلش مموری و یا هارد دیسک را به روتر وصل کنید عکس USB Device در صفحه اصلی تنظیمات، از رنگ خاکستری به آبی تغییر می‌کند و در سمت چپ می‌توانید نام و حجم حافظه جانبی متصل شده را ملاحظه کنید.





شما باید روی گزینه SharePort کلیک کنید و وارد قسمت تنظیمات SharePort ‌شوید. حال بر روی گزینه Creat User کلیک نمایید. در صفحه باز شده شما می‌توانید تا 10 عدد اکانت برای دسترسی به حافظه جانبی ایجاد نمایید. تا هر کاربری در شبکه که شما می‌خواهید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.






برای ایجاد اکانت بر روی گزینه Creat User کلیک کنید، در پنجره باز شده، نام کاربری و رمز عبور را وارد نمایید و با تغییر گزینه Permission می‌توانید نوع دسترسی را هم تعیین کنید. شما می‌توانید با تغییر این گزینه به اکانت ایجاد شده، اجازه‌ی تنها خواندن اطلاعات و یا خواندن و نوشتن اطلاعات را بدهید.






حال برای مشاهده اطلاعات فلش، مرورگر خود را باز کنید و آدرس http://shareport.local را وارد نمایید. 






اکنون نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد کنید. حال می‌توانید اطلاعات را بر اساس 4 دسته‌بندی موسیقی، عکس، ویدیو و فایل‌های اسنادی مشاهده نمایید. شما باید 2 نکته را مدنظر داشته باشید، اول اینکه برای مشاهده اطلاعات و وصل شدن به Shareport شما باید ابتدا به روتر وصل شده باشید (به‌صورت بی‌سیم یا باسیم) و نکته دوم اینکه لازم نیست نگران تعداد محدود اکانت کاربری باشید زیرا هر اکانت ایجاد شده مخصوص یک کاربر نیست و تعداد نامحدودی از کاربران می‌توانند تنها از یک اکانت کاربری استفاده کنند.




گزینه آخر در قسمت تنظیمات، mydlink می‌باشد که با ورود به این بخش شما می‌توانید مشخصات اکانت خود را وارد کنید و یا اگر هنوز اکانت را نساخته‌اید با کلیک بر روی Sign Up می‌توانید اکانت جدیدی ثبت نمایید. ولی کاربرد اکانت mydlink چیست؟ اگر به‌صورت خلاصه بگوییم mydlink به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از گوشی هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و یا کامپیوتر خود از هر جایی که هستید به وسیله اینترنت، به روتر و شبکه خود دسترسی داشته باشید و آن‌ها را مدیریت نمایید. دیگر قابلیت mydlink برای این روتر این است که شما اگر فلش مموری یا هارد اکسترنال خود را به روتر وصل کرده باشید از هر مکانی به‌وسیله اینترنت می‌توانید به اطلاعات و فایل‌های موجود در آن دسترسی داشته باشید و یا اطلاعات و فایل‌های جدیدی به آن بیفزایید. حتی اگر دوربین تحت شبکه دارید می‌توانید با اضافه کردن دوربین به اکانت خود، به تصاویر دوربین با استفاده از اینترنت دسترسی داشته باشید.





در قسمت Features شما می‌توانید تنظیمات مدیریتی روتر را نظیر Qos, Firewall, Port Forwardin, WebFilter, Static Router, Dynamic DNS, Quick VPN تنظیم نمایید.





قسمت بعدی Management می‌باشد که با کلیک بر روی آن گزینه‌هایی مطابق شکل زیر خواهید دید. گزینه اول تنظیمات زمان (Time & Schedule) می‌باشد که در آن می‌توانید ساعت و تاریخ روتر را تنظیم کنید. همچنین می‌توانید با فعال کردن Updat Time Using NTP Server، به روتر این امکان را بدهید تا روتر به وسیله اینترنت به‌صورت خودکار ساعت و تاریخ خود را تنظیم کند. حتی می‌توانید سرور مورد نظر خود را برای به‌روزرسانی انتخاب نمایید. در کنار گزینه Time گزینه Schedule نیز وجود دارد که برای زمان‌بندی است. به‌عنوان مثال شما می‌توانید استفاده از فایروال و فیلتر سایت را زمان‌بندی نمایید و محدوده زمانی و تاریخی مشخصی برای آن تعیین کنید.




دیگر قابلیت بسیار مفید و کارآمد زمان‌بندی (Schedule) در این روتر، این است که شما می‌توانید دسترسی کاربرانی که از طریق این روتر به شبکه متصل هستند را زمان‌بندی نمایید و مشخص کنید که کدام کاربر در چه ساعاتی به شبکه دسترسی داشته باشد و در چه ساعاتی نداشته باشد.





بعد از گزینه Time & Schedule گزینه System Log وجود دارد که کاربردش مانند معنی اسمش است و برای شرح ماوقع سیستم و گرفتن گزارش روزانه عملیات سیستم به کار می‌رود. در این قسمت تمام وقایعی که در این روتر اتفاق می‌افتد ضبط می‌شود و شما می‌تواید آن‌ها را مشاهده نمایید و یا از آن گزارش تهیه کنید.






گزینه اول در این قسمت SysLog Setting است که با فعال کردن آن می‌توانید آی‌پی و نام دستگاه‌هایی که به روتر متصل هستند را مشاهده نمایید.





گزینه بعدی E-mail Setting است که با فعال کردن آن شما می‌توانید مشخص کنید که گزارش‌های سیستم، از چه ایمیلی به چه ایمیلی ارسال شود.




گزینه آخر E-mail Log When Full Or On Schedule است که با فعال کردن آن و انتخاب گزینه‌های پایینش، هنگامی که Logهای سیستم پر شود یا طبق زمان‌بندی برای شما ایمیل ارسال شود.




اکنون نوبت به گزینه تنظیمات ادمین (System Admin) می‌رسد که شما با استفاده از آن می‌توانید برای روتر کلمه عبور تعیین نمایید. بعد از آن قسمت Upgrade می‌باشد که می‌توانید نسخه Firmware روتر خود را به‌روز کنید و یا آمدن نسخه جدید Firmware را بررسی نمایید.




گزینه آخر استاتیستیکس (Statistics) می‌باشد که در آن می‌توانید میزان استفاده از شبکه بی‌سیم و شبکه باسیم و همچنین مقدار استفاده از اینترنت را مشاهده نمایید.






جمع‌بندی

در کل می‌توان گفت که روتر قدرتمند و جذاب DIR-880L که توسط کمپانی مشهور D-Link طراحی و تولید شده است، می‌تواند تمام نیازهای شما را چه ازلحاظ زیبایی، مدیریت، کارآیی در شبکه و سرعت انتقال، برطرف کند. این روتر با بهره‌بری از 4 پورت شبکه LAN، یک پورت شبکه WAN/LAN، 3 عدد آنتن قوی 5 دسی بلی و دو فرکانس متفاوت (2.4 و 5 گیگاهرتز) همراه با قابلیت ایجاد شبکه‌های مجزا برای هر فرکانس، می‌تواند یک دوست و دستیار دوست داشتنی در زمینه شبکه برای شما محسوب شود. همچنین با داشتن قابلیت‌های بسیار کارآمد و متفاوت در زمینه مدیریت روتر خیال شما را از مدیریت شبکه خود تا حدود زیادی راحت خواهد کرد. در کل می‌توان گفت روتر DIR-880L کمپانی دی-لینک، یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در یک دفتر کار و یا یک شرکت کوچک است.




مزایا:
بهره‌بری از استاندارد AC
قابلیت ارایه سرعت بسیار عالی در شبکه و برد بالا
مجهز به سیستم هدایت پهنای باند هشمند برای عملکرد بهینه Wi-Fi
قابلیت اتصال به روتر و مدیریت آن با گوشی موبایل، تبلت و... در هر زمان و مکانی با استفاده از اینترنت
بسیار قدرتمند و مقرون به صرفه
قابلیت ارایه تنظیمات بسیار کارآمد و مفید برای مدیریت و...
وجود یک پورت USB 3.0 و یک پورت USB 2.0
طراحی بسیار شیک و زیبا

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد