شاخص های SNR و Line Attenuation (میزان نویز خط )

در همه مودمهای ADSL امکان تعیین شاخصهای نویز در خط تلفن با معیارهای استاندارد ممکن است،مهمترین این معیارها SNR و Line Attenuation است

SNR : که مخفف Signal to Noise Ratio است (نسبت سیگنال به نویز یا به عبارتی میزان نویز به فرکانس مودم تا DSLAM ) در واقع شاخص SNR نشان می دهد که به چه میزان سیگنال مفید در مقایسه با سیگنال مزاحم یا نویز در سیستم تلفن شما وجود دارداین شاخص هم در دانلود و هم در اپلود موثر و قابل اندازه گیری  است که با دو مقدار SNR Margin Downstream و SNR Margin Upstream نمایش داده می شود که نشان دهنده وضعیت نویز در خطوط شماست.

مقدار SNR کمتر از ۱۲ نشان دهنده مشکل جدی در نویز در خطوط است. مقدار بالاتر از ۲۰ وضعیت رضایت بخش و مقدار بالاتر از ۳۰ مقدار عالی خط شما خواهد بود.

  

در واقع این شاخص هر چه بیشتر باشد بهتر است و نشان می دهد سیگنال مفید بیشتری داریم.

نکات کلیدی :

۱- هرچه فاصله شما با سرویس دهنده ـ که در کشور ما مخابرات یا یکی از شرکتهای  هستند که انها هم تجهیزات شان در مخابرات نصب شده ـ  بیشتر باشد این شاخص کاهش خواهد داشت. البته این فاصله برای

ADSL 2+ تا ۶کیلومتر وبرای ADSL تا سه کیلومتر از نظر تءوری قابل ارایه است

۲ـ به یاد داشته باشیدپهنای باند شما هر میزان بالاتر باشد این معیار کاهش خواهد داشت گاهاْ مشکلی با یک سرویس ۵۱۲ ندارید اما با افزاریش آن به ۲۰۴۸ مشکلاتی مانند کندی سرعت وقطعی دامنگیر شما می شود .

۳ـ موارد تاثیر گذار در این معیار : سیم مرغوب در سیم کشی منزل و اتصال درست سر سیم ها (ورودی کابل مخابرات به سیم کشی منزل) و در مجاور هم نبودن سیم برق وکابل تلفن که متاسفانه در سیم کشی منازل ما همیشه هست ومقداری هم یرند یا مارک مودم در لینک گیری و SNR تاثیر دارد

Line Attenuation :یا همان شاخص نویز خط تلفن شماست. . هر چه کمتر باشد بهتر است.

میزان این شاخص در حالت ایده آل باید زیر ۲۰ باشد. بین ۲۰ تا ۵۰ مقدار قابل تحمل و بالاتر از ۵۰ نشان دهنده یک نوع مشکل در خط تلفن شماست.

برای دیدن این مقادیر بسته به نوع مودم خود باید واردمنو تنظیمات آن شوید. که در آدرس http://192.168.1.1 در مرورگر شما نمایش داده شود و یا مودم ADSL شما دارای یک برنامه جداگانه که در حین نصب درایور آن نصب می شود باشد. در هر حال با ورود به کنترل پانل مودم و جستجو در آیتمهای مربوط به ADSL می توانید این مقادیر را پیدا کنید.

 

این لغات را به خاطر بسپارید :

SNR Margin Upstream: نسبت سیگنال به نویز خط شما در آپلود می باشد.

 downstream  : مقدار پهنای باندی که برای دانلود کاربران بر روی DSLAM  تنظیم شده است . و SNR Margin Downstream نسبت سیگنال به نویز خط شما در دانلود می باشد.

DSLAM: دستگاه فوق در مراکز ارائه دهنده سرویس نصب و امکان ارائه خدمات مبتنی بر DSL را فراهم می نماید. DSLAM اتصالات مربوط به تعدادی از مشترکین را گرفته و آنها را به یک اتصال با ظرفیت بالا برای ارسال بر روی اینترنت تبدیل می نماید

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد